Z principu fungování spalovacího motoru vzniká mechanická energie a teplo. Pokud je tepla příliš, začne se zvyšovat spotřeba, emise a hlavně se snižuje životnost motoru. Nejedná se jenom o teplo, ale hlavně o udržení správných provozních teplot nejenom motoru, ale i dalších součástí.
Chladící soustava a kapalina
V doporučené provozní teplotě se musí udržovat spolu s motorem také automatická převodovka nebo turbodmychadlo, to vše si žádá svoje nároky na chlazení. Chladící soustava má ve voze svůj nepostradatelný význam, proto je důležité i jí věnovat dostatek péče. I přesto, že mnoho výrobců automobilů udávají, že jejich chladící soustava je zcela bezúdržbová, je to dáno životností vozů, která je přibližně 300 000 km.
https://www.autoservis-kr.cz/poradime/12-pece-o-chladici-soustavu#sigFreeIdb53c8b3d99
Chladící kapalina se však časem okyseluje a rozkládá látky, které měly zabraňovat korozi. Kapalina stárne, znečišťuje se a pak může škodit. Odborníci doporučují chladící kapalinu alespoň jednou za pět let vyměnit.
V letních měsících oceníte fungující klimatizaci, která s chladící soustavou nemá nic společného, proto se nezapomeňte postarat kontrolu klimatizace.
Kontrola chladícího systému
Důležitá je také pravidelná kontrola chladícího systému. Prohlídka vozidla u autoservisu zahrnuje kontrolu ložisek ventilátorů, správné napnutí klínového řemene ventilátorů, neporušení krycích plechů, jejich uchycení a čistotu, také čistotu chladících žeber a případně jejich očištění vzduchem a případně chemickými přípravky.